Sociaal-Pedagogische ontwikkeling
Samen met ouders wil het team van Kindcentrum Florent voorzien in een stevige pedagogische basis voor alle kinderen. Veiligheid, emotionele vrijheid en de ontwikkeling van veerkracht en zelfvertrouwen zijn voor ons de uitgangspunten. Elk kind is uniek en gelijkwaardig. Doordat de kinderen en de leerkrachten veel met elkaar samenwerken zult u ook merken dat iedereen elkaar kent binnen ons Kindcentrum. Dat vinden wij heel prettig. Daarnaast werken we voor de sociaal emotionele ontwikkeling met de methode “Vreedzame school”. Ze leren in deze lessen oog en oor te hebben voor anderen, zich verantwoordelijk voelen voor het algemeen belang, het nemen van initiatieven, zorgen voor elkaar en het oplossen van conflicten. Daarnaast worden de leerlingen van groep 7/8 opgeleid tot mediator en begeleiden zij de jongere kinderen in spelsituaties op ons schoolplein.
Talent:
Waar wij in geloven
Ieder kind heeft talent. Wij helpen je om te ontdekken waar je blij van wordt, waar je energie van krijgt, wat je nieuwsgierig maakt en tot leren aanzet, dat is talent!
Het inzicht in jouw talenten helpt elk kind om bewustere keuzes te kunnen gaan maken in de toekomst, in het vervolgonderwijs en in toekomstige beroepen.
Wat is talent
Talent is niet dat waar je goed in bent, maar dat wat jou helemaal jezelf maakt. Daarbij denken we aan talenten zoals samenwerken, ideeën bedenken, altijd vragen blijven stellen, graag een ander willen helpen, grenzen verleggen, graag in beweging zijn, met je handen werken of problemen ontrafelen. Hoe mooi zou het zijn wanneer kinderen in de maatschappij van nu, waar zoveel op hen af komt, bewuster zijn van zichzelf en steviger in hun eigen schoenen staan? Dat je je eigen talenten hebt ontdekt, kan benoemen en hebt laten groeien.
Onze werkwijze
Dit alles wordt georganiseerd in verschillende workshops waar heel veel disciplines aan bod komen.
Samen onze dieren verzorgen, koken met je hele klas, dansen in ons theater of de nieuwste gadgets uitproberen van ICT? Dat is het onderwijs waar wij blij van worden.
Daarnaast werken wij met de methode “Vreedzame School” en gebruiken we voor de ontwikkeling van de executieve functies de autometafoor. Bij de methode Vreedzame School leren de leerlingen de leerlingen zich verantwoordelijk gedragen voor zichzelf, elkaar en de omgeving. Bij de lessen van de executieve functies leren de leerlingen hoe hun brein werkt en hoe ze kunnen leren.
De combinatie van talentgedreven onderwijs, Vreedzame School en de autometafoor zorgt ervoor dat de kinderen hun eigen talenten en unieke eigenschappen leren (h)erkennen, waardoor ze zelfvertrouwen en veerkracht ontwikkelen. Ieder kind heeft talent. Dat inzicht gunnen we toch ieder kind: ‘Ik ben ik, leuk hè?’
Mediatoren
Een belangrijk onderdeel van de Vreedzame school is bemiddeling door leeftijdsgenoten. Dit is een concrete uitwerking van het principe dat kinderen zelf verantwoordelijk zijn voor het klimaat op school. Leerling mediatoren komen uit de bovenbouw en krijgen een mediatoren training. Eenmaal opgeleid kunnen zij gevraagd worden te bemiddelen bij conflicten tussen leerlingen.