Digitaal leren
Wij maken gebruik van digitale leermiddelen. Het is echter niet het geval dat leerlingen continu digitaal verwerken. Wij kijken kritisch naar de afwisseling tussen papier en digitaal.
Wij werken in de groepen 4 t/m 8 met Chromebooks.
Op de chromebooks hebben de leerlingen toegang tot een digitale leeromgeving die ingericht is met de meest gebruikte leermethodes die beschikbaar zijn.
De leerkracht geeft eerst instructie aan de hand van de methode en laat daarna de kinderen op papier of via de Chromebook de verwerkingsstof maken. De leerkracht bepaalt hier het niveau en geeft vervolgens diverse mogelijkheden tot (in)oefening op eigen niveau en te werken aan hun eigen leerdoelen.
Via oefensoftware ontvangen de leerlingen directe feedback na het maken van een opgave waardoor zij meteen weten of zij de opgave goed of fout hebben gemaakt. Leerkrachten krijgen door het gebruik van de software direct en continue inzicht in de voortgang van het leerproces van individuele leerlingen en van de hele groep. Deze feedback kan direct worden ingezet om het leerproces te verbeteren.
Het verwerken van de leerstof op een Chromebook voor kinderen met een leesprobleem of met dyslexie kan een voordeel zijn. De Chromebooks hebben software wat kan voorlezen; zo worden de leerlingen ook auditief ondersteund.
De kennis van de wereld in de school
Daarnaast gebruiken wij de technologie van nu om ons onderwijs te verrijken. De leerlingen leren vaardigheden op verschillende devices waar ze veel leren over allerlei onderwerpen die aansluiten bij klassikale onderwerpen of hun eigen leer/ onderzoeksvragen. Daarnaast hebben we een eigen leerlijn op het gebied van digitale geletterdheid. Deze leerlijn is opgezet door onze I Coach en de doelen van deze leerlijn staan centraal tijdens de workshops van ons middagaanbod.